Saturday, August 15, 2009

A(H1N1) Five more deaths today; Death toll rises to 56

KUALA LUMPUR, Fri: A premature baby was among five who died from Influenza A(H1N1) between Aug 8 and 12, bringing the total number of deaths from the disease to 56.

Director-general of Health Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican said while 70 per cent of fatal cases due to the disease had other health risks, 40 per cent delayed in seeking treatment while in 13 per cent, doctors failed to detect the infection early.

On the current H1N1 situation in the country, he said 72 people were still receiving treatment in the wards and another 27 in the ICUs, with 10 of them having chronic ailments while four were obese.

He said the viral transmission within the community was high, based on the number of people with symptoms going to the hospitals or clinics for treatment.

He advised those with influenza symptoms and had been treated without hospitalisation to take precaution by resting at home.

He said teachers and employers should conduct daily screening of their students/workers to ensure those with symptoms do not remain in class or at the workplace, while parents should not allow their children with influenza-like symptoms to attend class so as to curb the spread of the disease.


Jumlah kematian telah melibatkan bilangan yang tinggi iaitu 56 kes. Saya ingin memaklumkan bahawa majoriti kematian ini mempunyai faktor-faktor penyumbang kematian seperti faktor risiko kesihatan(70%) di samping itu juga daripada jumlah kematian tersebut, sebanyak 40% didapati mempunyai faktor kelewatan mendapat rawatan awal dan sebanyak 13% kematian, didapati ada unsur kelewatan pengesanan oleh pengamal perubatan. Oleh yang demikian saya berpendapat, ada diantara kematian ini dapat dielak sekiranya pesakit dan pengamal perubatan lebih peka dan mengambil tindakan sewajarnya dengan segera.

Kadar penularan influenza A(H1N1) di dalam komuniti adalah tinggi dan ini dapat dilihat daripada ramainya pesakit yang datang ke hospital dan klinik untuk mendapatkan rawatan. Saya meminta orang awam terutama mereka yang bersimptom jangkitan influenza mengambil tindakan yang berikut :

Mereka yang bersimptom selepas menerima rawatan hendaklah berehat di rumah jika tidak dimasukkan ke hospital untuk rawatan. Pergerakan pesakit bersimptom ke tempat awam atau tempat kerja akan menambahkan kes penularan ke dalam komuniti. Mereka yang bersimptom mudah menularkan jangkitan kepada individu yang sihat yang berada dekat dengan mereka sama ada melalui batuk, bersin atau sentuhan cecair batuk/bersin.

Di sekolah atau tempat kerja, individu yang bersimptom influenza dinasihati agar segera mendapatkan rawatan dan berehat dirumah sehingga sembuh. Mereka dinasihati agar tidak bekerja atau datang ke sekolah bagi mengelakkan penularan jangkitan influenza A(H1N1). Guru besar atau Ketua tempat kerja hendaklah melakukan saringan harian bagi memastikan individu yang bersimptom tidak meneruskan bekerja atau menghadiri kelas. Jika terdapat kes dari saringan tersebut, mereka hendaklan dirujuk ke hospital atau klinik. Mereka yang tidak mempunyai simptom boleh meneruskan aktiviti harian mereka di sekolah ataupun tempat kerja seperti biasa.

Saya menasihatkan semua ibubapa atau penjaga untuk memastikan anak mereka yang mempunyai gejala influenza supaya tidak hadir ke sekolah bagi mengurangkan penularan jangkitan ini agar tidak menggangu aktiviti pembelajaran di sekolah.